کارشناسان تاکید کردند:

وحشت آمریکا از ایفای نقش مستقیم در تحولات منطقه/ ائتلاف متحدان واشنگتن در حال فروپاشی است

وحشت آمریکا از ایفای نقش مستقیم در تحولات منطقه/ ائتلاف متحدان واشنگتن در حال فروپاشی است

در بخش دیگری از نشست تخصصی همایش خلیج فارس، کارشناسان با اشاره به وحشت آمریکا از مداخله مستقیم در تحولات منطقه، از نقش آفرینی عربستان به نمایندگی از کاخ سفید خبر دادند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به بندرعباس، در ادامه جلسه تخصصی چهارم همایش بین المللی خلیج فارس با عنوان "تحولات منطقه ای در دوران گذار نظام بین المللی؛ نقش بازیگران خارجی و داخلی"، "رفیع الله عزمی" پژوهشگر هندی درباره  پیامدهای جنبش بیداری اسلامی بر آمریکا گفت: آمریکا طی دهه های اخیر برای تعیین سرنوشت کشورهای منطقه فعالیت کرده و این اقدامات اثرات مخربی هم داشته است. هر جند آمریکا همواره از گسترش دموکراسی در منطقه سخن می گوید، اما باید توجه داشته که این مسئله در دراز مدت به زیان این کشور خواهد بود.

وی افزود: طی تحولات منطقه سه تا چهار دیکتاتور سقوط کردند. در تونس "زین العابدین" بن علی پس از چند روز اعتراض مردمی کشور را ترک کرد و سپس به حکومت سی ساله خود پایان داد. در مصر و لیبی هم اتفاقات مشابهی افتاد هر چند در لیبی این مسئله با مداخله نظامی غرب نیز همراه بود. با این حال در بحرین آمریکایی ها از رژیم این کشور حمایت کرده و مانع بروز تغییر شدند هر چند احتمال تغییر در این کشور همچنان وجود دارد.

به اعتقاد این کارشناس، در صورت دموکراتیزه شدن منطقه، قدرتهای منطقه از بین رفته و آمریکا ناچار می شود مستقیما وارد عمل شود که سبب چالش بیشتری برای این کشور می شود. در حال حاضر مسئله اصلی برای آمریکا حفظ امنیت اسرائیل است و در عین حال، مسئله انرژی را نیز در نظر دارد. به بیان دیگر، انرژی همچنان برای آمریکا از اولویت برخوردار است.

عزمی در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر آمریکا بزرگترین فروشنده سلاح به کشورهای منطقه است و اگر بخواهد این نقش را همچنان ایفا کند به ناامنی دامن می زند. از این رو آمریکایی ها بیش از همه به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه هستند. این رویکرد از زمان جنگ سرد و به بهانه جلوگیری از گسترش نفوذ کمونیست ها وجود داشت و سپس به بهانه مبارزه با تروریسم ادامه یافت.

وی افزود این در حالی است که نگرانی اصلی آمریکا به وجود آمدن قدرتی منطقه ای مانند ایران است که برایش ایجاد دردسر کند. با توجه به نفرت مردم منطقه از سیاست های آمریکا، این کشور ترجیح می دهد مستقیما در مسائل دخالت نکند. انقلاب های منطقه همچنین باعث به خطر افتادن منافع آمریکا شده و نفوذ منطقه ای اش را کاهش داده است، چرا که متحدان آمریکا که ضامن حفظ این منافع بودند، در حال فروپاشی هستند.

پژوهشگر هندی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: آمریکا به دنبال کنترل انقلاب های منطقه است. این کشور در جنبشهای مردمی مصر و تونس شوکه شد و پس از آنکه خود را در حمایت از رژیم های این دو کشور ناتوان دید ناچار به کنار رفتن آنها رضایت داد به طوری که اوباما شخصا با مبارک تماس گرفته و خواستار کناره گیری اش شد.

در یمن نیز آمریکا با واداشتن " عبدالله صالح" به تشکیل دولت انتقالی کمک کرد. اما در بحرین این کشور نقش متفاوتی ایفا کرد. در این مورد، عربستان به نمایندگی از آمریکا وارد عمل شده و وضعیت را به طور موقت تحت کنترل درآورد. نقش آفرینی اصلی آمریکا را می توان در مورد سوریه به وضوح مشاهده کرد به طوری که حتی حمایت نظامی خود را نیز به صورت علنی اعلام کرده است.

آمریکا سعی دارد در نقش قهرمان دموکراسی ظاهر شده و به ادعای خود از ارزشهای دموکراتیک حمایت کند ولی در اصل حرفهایی که از زبان مقامات آمریکایی شنیده می شود با آنچه که این کشور در عمل انجام می دهد کاملا متفاوت است، آمریکا در واقع کاری به جز حفاظت از منافع خود در منطقه انجام نمی دهد. این کشور هر چند در کوتاه مدت توانسته بحران را در منطقه کنترل کند، اما این اقدام سبب گسترش اختلافات و جنگ خواهد شد.

آخرین سخنران این جلسه "حسین عسگری" پژوهشگر عراقی الاصل از سوئد بود که از تاثیر مستقیم تحولات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بر وضعیت اقتصادی غرب سخن گفت. به اعتقاد وی، این تاثیرات اقتصادی می تواند به رقابت و جنگ اقتصادی بین غرب از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر منجر شود.

عسگری در ادامه تاکید کرد بدون تعامل کشورهای منطقه، نمی توان به صلح و ثبات رسید و این امر مستلزم پیوستن تمام کشورها به روندی جهانی برای صلح است. بر این اساس، برای مقابله با تهدیدهای فرازمینی و اجرام آسمانی که زندگی بشر را به خطر می اندازند، تمام کشورها باید متحد شده و به جای قرار گرفتن در مقابل هم، به کمک یکدیگر بیایند.

وی اظهار داشت: همانطور که روسیه پس از انفجار شهاب سنگ در آسمان خود به ناتو پیشنهاد داد، سپر دفاع موشکی این پیمان نظامی به جای هدف گرفتن کشورهای دیگر باید از تمام آنها حفاظت کنند. همچنین کشورهایی مانند ایران، عربستان و عراق باید با خطر گسترش بیابان ها که زندگی انسان ها را تهدید می کند با کمک قدرتهای جهانی مقابله کنند.

کد خبر 2013064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha